Rekonstrukce Negrelliho viaduktu

Negrelliho viadukt je stavba, která patří mezi nejstarší pražské mosty vedoucí přes Vltavu a zároveň se jedná o nejstarší pražský železniční most, jehož účel byl původně stát se součástí dráhy Drážďany-Praha-Olomouc. Postaven byl v roce 1846, do provozu byl uveden následovně v roce 1850 a od té doby je na něm nepřetržitý provoz, který se podepsal na jeho současném stavu. Proto není překvapením, že se již od minulého léta nepřetržitě pracuje na jeho rekonstrukci. Jak bude po dokončení vypadat?

Při pohledu na současný stav připomíná Negrelliho viadukt jedno velké staveniště. Klenby jsou ve většině délky mostu podepřeny, na Štvanici dokonce došlo k rozpojení viaduktu a čtyři klenby jsou kompletně rozebrány.  Na mostní konstrukci je zjevné, že některé kameny byly vyměněny a očištěny, zároveň na nich probíhaly diagnostiky, které byly převážně nedestruktivního charakteru. Na těchto diagnostikách se podíleli pracovníci z Kloknerova ústavu, který je součástí ČVUT. Obecně se dá říct, že celá restaurace mostu je přísně pod drobnohledem památkářů, jelikož Negrelliho viadukt patří mezi jedny z nejvýznamnějších památek nejen na Karlíně, ale i v celé Praze.

Kompletní modernizace se týká i dopravy na mostu. Krom zlepšení technického stavu mostních konstrukcí dojde hlavně k nahrazení mechanických zabezpečovacích zařízení elektronickými k zajištění lepší bezpečnosti na trati. Díky těmto úpravám se zvýší maximální rychlost vlaků na viaduktu a zároveň dojde k razantnímu navýšení kapacity projíždějících mostů na viaduktu za hodinu. Zajímavostí je, že se podél tratě musely zvedat lávky vedoucí přes Negrelliho viadukt. Některé z nich nahradí nové konstrukce, jiné se naopak vrátí na své původní místo. Jedním z důvodů je například zvýšená hlučnost konstrukcí, když kolem nich projíždí vlaky.

Nedílnou součástí rekonstrukce viaduktu je pak jeho začlenění do života obyvatel Karlína. Již v minulých letech zde probíhal program Léto pod viaduktem, v jehož rámci zde vznikla místa pro sezení a trávení volného času, pod klenbami poté venkovní bar a venkovní posilovna. V rámci jeho restaurace se proto počítá s využitím podklenebních prostorů, ve kterých se plánuje zřízení kaváren, galerií, obchodů, či podniků pro občerstvení. Problémem mohou být pozemky, které spadají přímo k viaduktu, nebo se nachází přímo pod jeho oblouky. Některé z nich město již vlastní, ale většina stále náleží soukromým vlastníkům. Vykoupení těchto parcel by mělo vyjít zhruba na 5 milionů korun.

Celková modernizace Negrelliho viaduktu tak podle předpokladů vyjde na miliardu a půl, přičemž se počítá s dotacemi od Evropské Unie. Stavba by tak byla hotová v roce 2020 a svým významem by se tak začlenila mezi nejdůležitější dopravní stavba jak v Praze, tak i ve Středočeském kraji.

Napište komentář