O elektromobilech, jakožto o nastupujícím trendu, jsme se bavili minule. Jsem v této věci trošku zaujatý jakožto nadšený fanda a sám uživatel elektromobilu 🙂 Třebaže tato technologie ještě není úplně připravena pro masovou výrobu a masové použití, již dnes můžeme sem tam potkat elektromobily v ulicích Prahy. Jako jeden z uživatelů si jich všímám více a potkávám je už prakticky každý den. V čem se tedy liší využívání elektromobilů od automobilů na běžný pohon, jaké mají výhody a nevýhody?

Důvod, proč se vůbec uvažuje nad elektromobily, je jasný. Tato vozidla neprodukují žádné emise v místě provozu a tím neznečišťují vzduch zplodinami. Což je věc velmi užitečná. Krom toho momentálně probíhá třetí dotační výzva na podporu mobility, která končí 17.9.2017. Jinými slovy, můžete získat zajímavý finanční příspěvek podle toho, zda a jaký elektromobil si plánujete pořídit, jak jej budete využívat, jakou kapacitu baterie bude mít apod.

Co je ale zásadní pro běžného člověka? Cena. A to nejen pořizovací náklady, ale hlavně chod a údržba. A to je aspekt, ve kterém elektromobily naprosto drtí svoji starší konkurenci. Odpadají náklady na údržbu např. spalovacího motoru, jako je výměna oleje, olejového filtru a svíček. Zároveň odpadají starosti o prorezlý výfuk, který elektromobil jednoduše nemá. Hlavní rozdíly jsou ale v dobíjení. Tam si lze zvolit z několika tarifů, přičemž v průměru lze u vozidel na elektrický pohon počítat se spotřebou 0,4 Kč/km. Pro porovnání, u nafty a benzinu se ceny pohybují v rozmezí 2-3 a více Kč/km. Náklady jsou proto několikanásobně menší a úspora se zvyšuje s tím, kolik toho měsíčně projedete.

Pro příklad: Porovnejme si roční částku za pohon pro jeden automobil na konvenční pohon a elektromobil. Jak výrazný bude rozdíl? Průměrný Čech ročně ujede 20 000 km, což u vozidla na konvenční pohon tvoří částku cca 50 000 Kč, zatímco u elektromobilu to vychází na 8000 Kč. Rozdíl je tedy 42 000 Kč, což už tvoří pro většinu obyvatel velmi výraznou úsporu, kterou můžou investovat do něčeho jiného a prospěšnějšího, ať už se jedná o vybavení domácnosti, nebo třeba dovolenou pro rodinu.

To zní velice lákavě, leč přecejen není vše tak růžové, jak se zdá. Garantovaná výdrž baterie pro většinu elektromobilů je 100 000 km. Poté musí dojít k její výměně, nebo repasování, což samo o sobě je velice drahý úkon, který výrazně smazává ušetřené peníze za naježděné kilometry. Tento problém je u mnoha automobilek celkem snadno řešitelný tzv. operatovním leasingem – pronájmem, kde auto po najetí těchto km prostě vrátíte a vezmete si jiné.

Krom toho se dnes stále potýkám s nedostatečným pokrytím území Česka dobíjecími stanicemi. Ale to je problém, který řešíte jen pokud auto využíváte i mimo město. Tedy podle mě k účelu ke kterému primárně není určeno. Dnešní elektromobily mají dojezd 150-250km, což vám na denní ježdění po městě bohatě stačí.

Vše jsou to ale problémy, které se můžou v následujících letech rychle změnit, nebo dokonce můžou úplně zmizet. Technologie se dále vyvíjí a jen za pár let se uvidí, jestli jsou elektromobily správná cesta, nebo ne.

Budu rád, když se na mě obrátíte s dotazy na elektromobil a opravdu mi uděláte radost, pokud si také jeden takový pořídíte a budete šetřit naše zdraví v ulicích Prahy! 😉

Autor

Komentáře

  1. Mluvil jste s majitelem elektromobilu ?
    Já ano velká nevýhoda….. Zima v zimě…. když zapnete topení sníží se Vám dramaticky dojezd. Pokud jezdíte ráno tam a večer zpět tak to třeba není problém . Ale pokud jsou to pracovní jízdy ne vždy předvídatelné…..

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *