Praha chce dovolit stavět byty bez parkování. Prý tak bude moci vzniknout mnoho nových bytů (nejen) v centru. Není už teď ale parkování ve městě šílené? Kde asi budou parkovat lidi v těchto domech postavených bez parkovacích míst? To jsme se opravdu nepoučili z chyb minulosti?

Parkování je dlouhodobě jeden z největších problémů u nás. Pokud jde o parkování na sídlištích, často slyšíme výmluvy, že sídliště byla stavěna v době, kdy na jednu rodinu prostě nebylo tolik automobilů, jako je dnes. Místo toho, aby se proto teda stavila nová stání, to vypadá, že bude ještě hůř.

Pražský magistrát chce snížit minimální počet parkovacích míst, který musí stavebníci podle Pražských stavebních předpisů (PSP) budovat u nových rezidenčních domů. Velká chyba, obávám se. Možná to zní dobře, když o tom Petr Hlaváček (STAN) mluví jako o cestě k dostupnějšímu bydlení inspirované zahraničními velkoměsty. Praha ale není ve stejné situaci jako Berlín, Amsterdam nebo Paříž.

Každé z těchto měst se vyvíjelo odlišně a Praze bude ještě dlouho trvat, než si podobné pokusy bude moci dovolit. Proč? Tak například jsme k tomu nedospěli ještě ani infrastrukturou. V současné době Praze chybí parkovací domy s tisíci parkovacími místy. Tento jejich návrh problém jen zhorší. Chybět budou desítky tisíc parkovacích míst. Auta ale nezmizí. Naopak přibydou. Na to bych si skoro vsadil.

Myslím, že k tomu nedorostli ani ti, kdo v hlavním městě byty staví. Tedy developeři. Ono by se jim bezesporu líbilo, kdyby mohli ušetřit za nákladnou výstavbu garáží, a třeba by díky tomu byly byty i o něco levnější (zároveň by se tím zbavili strašáka jménem parkování elektrovozů). Jenže byty bez prostoru pro parkování se prostě špatně prodávají.

Češi mají svá auta rádi, potřebují je nejen pro cestu po Praze, ale také pro výlety, cesty na chalupy, své dovolené. Auto patří do rodiny a jako takové si zaslouží svůj prostor. To je ČR dneška. Ten kdo před tím zavírá oči, dělá chybu.

Co se tedy stane, pokud bude možné stavět bytové domy bez parkování? Možná, že někteří developeři do toho půjdou, i když s vidinou horší prodejnosti, a možná ušetřené náklady skutečně přenesou i do výhodnější nabídky pro kupce bytu. Kupec by tím ušetřil třeba i pár stovek tisíc korun, které bude moci využít jinak.. Například právě na nákup nového vysněného vozidla, které nebude mít kde zaparkovat.

A tak bude využívat veřejných prostranství, ulic, silnic. A zase se bude nadávat na ty, kdo staví byty bez garáží a zaplevelují prostor na povrchu. Až to ale přijde, nenadávejme na ty, kterým bylo řečeno, aby to dělali. Vzpomeňme si na ty, kdo se nepoučili z chyb v minulosti, opakovali je, a díky nim jsou tisíce aut bez svých parkovacích míst.

Co si o tom myslíte vy? Budu rád za komentáře.