Nová informace, která se právě objevila ke kontroverznímu výběrovému řízení na metro D, mi docela vyrazila dech. Už dříve na náš popud toto pochybné výběrko, kde šlo o desítky miliard korun z kapes Pražanů, prošetřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, o čemž jsem vám tu i vícekrát psal. To, co vám ale povím teď, to zase posouvá na novou úroveň.
Na základě dokumentů z realizace první části metra D se totiž zdá, že naši kolegové na magistrátu dali možnost soutěžit v tomto výběrovém řízení stejné soukromé firmě, která se zároveň podílela na rozhodnutí o tom, kdo tuto zakázku vyhraje.
Chtěl bych se teď zeptat přímo Zdeněk Hřib – primátor Prahy a Adam Scheinherr, opravdu jste umožnili firmě Metroprojekt stát na straně zadavatele výběrového řízení pro metro D, kde tato společnost pomáhala Dopravnímu podniku posuzovat nabídky soutěžících firem, zatímco ona sama o výhru soutěžila v rámci sdružení firem společně se Strabagem a Subterrou?
Nemusím snad ani poukazovat na to, že právě toto sdružení s Metroprojektem jakožto smluvním poddodavatelem výběrko vyhrálo a bude realizovat jednu z největších staveb hlavního města.
Povězte mi prosím, je ještě někde jinde ve světě kromě Prahy možné, aby soutěžící byli zároveň i rozhodčími? Než mi na to odpovíte, řekněte mi také, věděl o tomhle Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když celou tu vaši podivuhodnost prověřoval? Protože jestli ne, tak konečně s jistotou víme, co znamená ten slibovaný transparentní a spravedlivý styl řízení Pirátů a Praha sobě..
Jak ještě více POCHYBNÉ to výběrové řízení vůbec mohlo být?
Milí sousedé, nevím, zda jste v minulosti četli i mé dřívější články, kde jsem opakovaně veřejnost upozorňoval na celou řadu podivných a nevysvětlených věcí, které se ve výběrovém řízení na metro D pod současnou pražskou vládou udály, ale dovolte mi tu některé z nich v rychlosti zopakovat..
❌ Praha měla původně dostat 8 stanic metra i s depem, to celé za 39 miliard Kč. Nakonec dostane 5 stanic bez depa za navýšenou cenu nejméně 52 miliard Kč. Primátor Hřib na to reaguje tak, že se zvýšily ceny stavebnin. To je sice pravda, ALE..
❌ Výběrové řízení na stavbu metra D bylo nastaveno tak, že DISKVALIFIKOVALO velký okruh potenciálních dodavatelů. Skoro jako by ho někdo “ušil na míru” jedinému možnému vítězi. Tím se samozřejmě vystřelila cena nahoru. Podle odborného posudku, který máme k dispozici, víme, že zde Dopravní podnik porušil povinnost jednat s péčí řádného hospodáře, a to hned v několika bodech.
❌ Zájemci o zakázku měli extrémně krátkou dobu k podání svých nabídek. Pouhých 44 dnů. Za tuto krátkou dobu není možné pořádně prostudovat zadávací dokumentaci takto velké stavby a sestavit odpovídající cenovou nabídku. Dopravní podnik dokonce obdržel žádost o prodloužení této lhůty alespoň na 6 měsíců, ale ZAMÍTL JI. To je naprosto nelogické, protože u staveb této velikosti se zpravidla dává výrazně delší lhůta. Praha tak šla sama proti sobě, protože čím méně nabídek obdrží, tím nevýhodnější budou. V případě Libeňského mostu byla například ze stejného důvodu lhůta prodloužena bez problému.
❌ Sdružení společností, které mimochodem výběrko nakonec “náhodou” vyhrálo, mělo dokumentaci k dispozici už dávno před touto lhůtou. Konkrétně už rok a půl dopředu, když se účastnilo jistých geologických průzkumů. To je spousta času na to, aby se pořádně připravili a mohli podat jasně vítěznou nabídku.
❌ Tato čtveřice firem, jak bylo řečeno, znala celý projekt velice dobře a měla i geologické průzkumy, které jsou NEZBYTNÉ pro správné nacenění podzemní stavby. Magistrát tyto průzkumy ale ostatním volně NEZVEŘEJNIL. Jinými slovy nesrovnatelně zvýhodnil tuto čtveřici nad všemi ostatními, kteří tak museli ve svých nabídkách “hádat”.
❌ Součástí vítězného sdružení je i společnost Strabag, a.s., jejímž akcionářem je i společnost ovládaná ruským miliardářem uvedeným na sankčním seznamu EU. Jeho společnosti dodávají zbraně na válku proti Ukrajině, ale to (zdá se) nikomu asi nevadí.
❌ V tomto sdružení je i Subterra, dceřiná společnost Metrostavu, který je nepravomocně odsouzený pro delikty v souvislosti s veřejnými zakázkami. Zakázku nyní přezkoumává Krajský soud v Brně.
A to není vše.. V minulosti jsem tu o tomto pochybném výběrovém řízení již několikrát psal. Určitě vám na tyto své starší příspěvky vložím odkaz do komentářů níže, tak se neváhejte podívat.
Jsem velice zvědavý, zda na tento příspěvek dostanu přesvědčivou odpověď s opravdovými argumenty. Bohužel už ale znám své kolegy z magistrátu. Spíš než odpověď proto očekávám další útoky, zesměšňování nebo přehazování zodpovědnosti.
Prosím, sdílejte tento příspěvek mezi své přátele, ať se co nejvíce lidí dozví, co se opravdu odehrává v Praze za zavřenými dveřmi.