Možná jste zaznamenali v minulém týdnu v médiích velmi pozitivní zprávu o tom, že silničáři vybrali projektanta na klíčovou část pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi. Co to reálně pro tolik potřebnou dostavbu pražského okruhu znamená?

Nejprve bych rád vysvětlil pro ty, kteří se v dostavbě tolik neorientují, že tzv. trasa 511, která je mimo jiné již roky vyznačená na mapách (viz níže), je ta jediná nejblíže realizaci. Snaha o jiné trasy by vracela celý projekt téměř do bodu nula. Tzn. nová řízení, nová projednávání, nové výkupy pozemků, nové soudy občanských inciativ atd. Dle odhadů odborníků by změna trasy znamenala posun výstavby o 15, v horším případě o 20,30 let.

511

 

Ale zpět k naší 511 o které se psalo v článku v E15 v minulém týdnu.

Dle diskusí s odborníky by po tomto kroku (výběru projektanta) teoreticky stavba mohla začít „již“ v roce 2019… reálně, ale nezačne nejspíše dřív než v roce 2020. Samotná stavba bude pak trvat minimálně tři roky, díky předpokládaným soudům s kolaudací bude hotový okruh minimálně dva-tři roky zavřený a v roce 2025 na něj poprvé vyjedou auta. To pouze za předpokladu, že do toho žádný nový aktivista nebo MČ znovu nějak chytře „nehodí vidle“ s tím, aby se znovu začala projednávat jiná stopa okruhu.

To znamená, že ta 511, která je dnes již vmalovaná do map a navigací bude reálně hotová za 9 až 10 let, a to jen pokud půjde vše dle plánu. A pokud by se kdokoli chtěl bavit o jiné než této variantě, dostáváme se o dalších 20-30 let dál. A ano bohužel je tu mnoho subjektů, které si 511 nepřejí a snaží se plán na okruh vrátit právě do bodu nula a odsunout jeho výstavbu o celé dekády. Z těch, které se k tomu veřejně nejvíce přiznávají je zcela nepochopitelně místní Hnutí pro Prahu 11 pod taktovou starosty Štylera. Za zmínku stojí například komentáře pod článkem: http://www.hpp11.cz/index.php/36-zpravy/nejnovejsi-zpravy/410-znecistene-ovzdusi-neviditelny-zabijak. Hnutí pro Prahu 11 je, pokud vím, jediným politickým subjektem na Jižním Městě, který veřejně nepodporuje dostavbu okruhu 511 (viz můj předchozí článek a záznam z poslední komise pro strategické plánování). Je to paradoxní především v tom, že jejich hlavním politickým motorem je ekologie a poukazování na znečištění ovzduší, což je díky nedostavbě a účelovým odkladům okruhu 511 na Praze 11 tristní. O dopadech na dopravu, čas lidí v dojezdu do práce a dalších efektech se nemá smysl zmiňovat.

Každopádně na závěr bych byl rád pozitivní a znovu vás odkázal na pozitivní článek v E15 „Silničáři vybrali projektanta na klíčovou část pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi„, který je pro nás všechny dobrým dalším krokem konečně k realizaci další etapy okruhu, který Praze 11 velmi uleví.

A co vy jaký máte názor na okruh 511? Chcete ho nebo nechcete?